Hoe de structuur van één foto aan te brengen in een andere

tutorial_intro.jpgEr wordt mij vaak gevraagd hoe je op realistische wijze een structuur in een bestaande foto kunt brengen. Bijvoorbeeld een slangenhuid op een menselijke huid. In deze tutorial leg ik uit hoe je dat doet. We gebruiken Layer Masks, Channels, een Displace Filter en Blending Options. Het resultaat van deze techniek is dat de nieuwe huid zich mee vormt met wat daaronder ligt, zodat het echt lijkt. Als je het door krijgt zijn de mogelijkheden eindeloos: een eigen wapperende vlag, een auto voorzien van een schildering, tatoeages levensecht aanbrengen…


Hieronder zie je het resultaat afgebeeld.

Eindresultaat

Download werkfiles

finished.jpg

Stap 1: Maak een selectie met de Tool van jouw keuze

Open “sleepingbeauty.jpg” en maak een selectie van het gezicht en de armen en handen. Gebruik de Tool waar je het beste mee werkt. Met de Pen Tool kun je een Path maken dat je in een selectie verandert in het Paths palette. Maar je kunt ook de Magic Wand Tool (W) of de Lasso (L) gebruiken. Bewaar deze selectie via Select > Save Selection als “skin”. Daarna kun je de selectie deactiveren (CTRL (CMND)-D).

stap01.jpg

Stap 2: Kies het Channel met het meeste contrast

Vervolgens maak je je Channels Palette open en zoek je het Channel dat het meeste contrast tussen figuur en achtergrond heeft. Om de Channels door te lopen kun je de ogen aan- en uit zetten, of je kunt de Keyboard Shortcuts gebruiken die naast de Channels zijn aangeven. We kiezen het blauwe Channel.
stap02.jpg

Stap 3: Maak van het Channel een eigen document

Met het blauwe Channel actief kies je Duplicate Channel uit het flyout menu in het Channels palette. Zo maak je een nieuw document van dit Channel. Dit nieuwe document en de grijswaarde ervan zijn de basis voor het leggen van onze nieuwe huid op het gezicht van sleeping beauty. Sla dit bestand op als “map.jpg”.
stap03.jpg

Stap 4: Plaats de textuur in sleeping beauty

Ga terug naar sleepingbeauty.jpg en maak in het Channels Palette het RGB Channel actief (CTRL (CMND) ~). Maak “snakeskin.jpg” open en sleep met je Move Tool (V) de slangenhuid naar “sleepingbeauty.jpg”. Noem deze nieuwe laag “skin”. Hij moet boven je figuur zijn geplaatst.
stap04.jpg

Stap 5: Open het Displacement Filter en controleer de instellingen

Ga naar Filter> Distort> Displace en controleer of de standaardwaarden staan ingesteld zoals op de afbeelding.
stap05.jpg

Stap 6: Pas het Displacement Filter toe

Navigeer naar de plek waar je je “map” document hebt bewaard en open dit document. Waarschijnlijk is dat een andere plaats dan op de afbeelding.

stap06.jpg

Stap 7: Laad de bewaarde selectie

Als je dit gedaan hebt zal je zien dat je “skin” Layer een beetje vervormd wordt. Nu ga je naar Select > Load Selection en kies je “skin” die je in stap 1 hebt gemaakt. Deze selectie kun je met één pixel Featheren (Select > Modify > Feather).

stap07.jpg

Stap 8: Maak hiervan een masker

Klik op het Add Layer Mask icoon onderin het Layers palette en nu ziet sleeping beauty er een beetje bizar uit. Als je masker nog niet mooi past kun je het met de Brush Tool (B) altijd bijwerken. Maak mond en wenkbrauwen vrij. Mm, we zijn er duidelijk nog niet!

stap08.jpg

Stap 9: Maak het af met Blending Options

Nu halen we onze onmisbare Blending Options van stal. Ik heb Overlay gebruik en omdat ik dan de huid een beetje flets vind heb ik met Image Adjustments > Hue/Saturation de verzadiging een beetje opgepompt. Maar voel je vrij om zelf een beetje te experimenteren. Zo, nu vind ik hem echt op een “sleeping snake” lijken.
Stel dat je er een heel andere structuur op wilt leggen, dan kan dat want je hebt je “map“ en je hebt je masker dat je gewoon kunt kopiëren. Dus ook hiermee kun je experimenteren…

stap09.jpg

Stap 10: Pas ook zijn kleding aan

De allerlaatste stap is om zijn T-shirt ook te veranderen. Dit is een beetje flauw natuurlijk, want dit zijn eigenlijk een aantal stappen die je al gedaan hebt die je nu gaat herhalen. Maak eerste een selectie van het T-shirt en bewaar deze zoals in Stap 1. Doorloop daarna Stap 4 tot en met Stap 9. Maar natuurlijk ga je hiervoor een ander textuur gebruiken (“drops.psd” die je vindt bij de download files) en een andere Blending Option, namelijk Color Burn op een Opacity van 60%. Ziezo, de nieuwe textuur loopt nu heel mooi mee met de vouwen in de stof. Zo heb je een kameleon op de bank!

stap10.jpg

Zoals ik in de introductie zei, zijn de mogelijkheden eindeloos. Als je zelf hier iets mee doet wat je de moeite waard vindt, zet het online bij een van je communities of elders, stuur ons de url en we zullen het bewonderen!

Succes!